Aluminiowe tacki to cz─Östy i powszechny element grillowania ÔÇô trudno si─Ö dziwi─ç, s─ů tanie, praktyczne i ┼éatwo dost─Öpne. Jednak niestety na tym ko┼äcz─ů si─Ö ich zalety ÔÇô korzystanie z nich ma tak┼╝e swoje ciemne strony, o kt├│rych warto wiedzie─ç. Jedn─ů z nich jest fakt,┬á ┼╝e grillowanie na tackach wykonanych z tego metalu mo┼╝e negatywnie odbi─ç si─Ö na naszym zdrowiu! Nie jest to bez znaczenia w kontek┼Ťcie ilo┼Ťci grillowanych potraw, jakie Polacy zjadaj─ů co roku w sezonie wakacyjnym.

Grillowanie na tackach aluminiowych ÔÇô dlaczego jest niebezpieczne?

G┼é├│wny problem z aluminiowymi tackami na grilla wynika ze sk┼éadnika, z kt├│rego s─ů wytwarzane ÔÇô glinu. Podczas procesu grillowania, kt├│remu towarzyszy bardzo wysoka temperatura, mo┼╝e on przenika─ç do przygotowywanych potraw. Co prawda nie ma powod├│w, by zbyt mocno demonizowa─ç ten pierwiastek ÔÇô w niewielkiej ilo┼Ťci nie szkodzi zdrowiu. Mo┼╝emy spotka─ç go w produktach spo┼╝ywczych, kt├│re jemy na co dzie┼ä! Jest obecny mi─Ödzy innymi w: wyrobach zbo┼╝owych (np. chleb, ciasta), warzywach oraz grzybach. Aluminium cz─Östo pokrywa r├│wnie┼╝ patelnie, garnki i folie, kt├│re maj─ů bezpo┼Ťredni kontakt z przygotowywan─ů i serwowan─ů ┼╝ywno┼Ťci─ů. Nie da si─Ö go unikn─ů─ç w 100%.

Wed┼éug naukowych szacunk├│w tygodniowa dawka spo┼╝ywania glinu nie powinna przewy┼╝sza─ç 1 miligrama na kilogram masy cia┼éa. Jak wida─ç bardzo ┼éatwo o przekroczenie normy zdrowego przyswajania aluminium, zw┼éaszcza je┼Ťli grillowanie regularnie umila nam letnie popo┼éudnia. Dlatego warto zrezygnowa─ç z aluminiowych tacek na rzecz zdrowszych odpowiednik├│w, a szczeg├│lnie unika─ç grillowania na nich marynowanych potraw ÔÇô marynata potrafi zwi─Ökszy─ç nawet kilkakrotnie przyswajalno┼Ť─ç glinu. Nie powinno si─Ö tak┼╝e przygotowywa─ç na nich kwa┼Ťnych i s┼éonych da┼ä.

grillowanie na tackach aluminiowych

Negatywny wpływ aluminium na nasze zdrowie

Cho─ç spora cz─Ö┼Ť─ç glinu jest usuwana przez nerki wraz z moczem, to po przekroczeniu dozwolonej normy, sk┼éadnik ten zaczyna si─Ö kumulowa─ç w naszym organizmie. Gromadzi si─Ö mi─Ödzy innymi w nerkach i p┼éucach, wywo┼éuj─ůc wiele niepo┼╝─ůdanych skutk├│w. Przyk┼éadami negatywnego oddzia┼éywania aluminium s─ů:

  • Kumulowanie si─Ö pierwiastka w m├│zgu i upo┼Ťledzenie pracy uk┼éadu nerwowego. Mo┼╝e to skutkowa─ç problemami z pami─Öci─ů, koncentracj─ů, czy utrzymaniem r├│wnowagi. Podejrzewa si─Ö r├│wnie┼╝, ┼╝e aluminium mo┼╝e przyczyn─ů rozwoju choroby Alzheimera.
  • U m┼éodych ludzi nagromadzenie si─Ö glinu mo┼╝e spowodowa─ç zahamowanie rozwoju uk┼éadu kostnego, a z biegiem czasu prowadzi─ç do osteoporozy.
  • Mog─ů pojawi─ç si─Ö trudno┼Ťci w codziennym funkcjonowaniu, takie jak: ci─ůg┼ée uczucie os┼éabienia, nadmierne pocenie si─Ö, czy problemy ┼╝o┼é─ůdkowe.

Trzeba zaznaczy─ç, ┼╝e glin jest najbardziej niebezpieczny dla os├│b z niewydolno┼Ťci─ů nerek. Maj─ů one bowiem problem ze skutecznym pozbywaniem si─Ö tego pierwiastka z organizmu.

Grillowanie na tackach ÔÇô czy zawsze jest z┼éym wyborem?

G┼é├│wn─ů zalet─ů tacek na grill jest fakt, ┼╝e zbieraj─ů kapi─ůcy z grillowanych potraw t┼éuszcz, dzi─Öki czemu ┼éatwiej zachowa─ç czysty sprz─Öt. Je┼Ťli chcesz unikn─ů─ç konieczno┼Ťci uporczywego czyszczenia, si─Ögnij po jednorazowe aluminiowe tacki ociekowe. Je┼Ťli umie┼Ťcisz j─ů w misie ociekowej grilla ÔÇô pozwoli Ci zaoszcz─Ödzi─ç czas i wysi┼éek w┼éo┼╝ony w sprz─ůtanie. Po sko┼äczonym grillowaniu wystarczy wyrzuci─ç brudn─ů tack─Ö.

Grillowanie na tackach nie jest konieczne podczas korzystania z grilla gazowego, kt├│ry wyposa┼╝ony jest w specjalne aromatyzery.┬á Odparowuj─ů one skapuj─ůcy t┼éuszcz i nadaj─ů przez to wyj─ůtkowego smaku i aromatu grillowanym potrawom.

grillowanie na tackach aluminiowych

Sprawd┼║ tak┼╝e: Grill gazowy ÔÇô czy jest zdrowszy od w─Öglowego?

Zdrowe zamienniki dla tacek z aluminium

Czy s─ů jakie┼Ť rozwi─ůzania, kt├│re spe┼éniaj─ů wszystkie funkcje aluminiowej tacki do grilla i jednocze┼Ťnie nie szkodz─ů naszemu zdrowiu ? Na szcz─Ö┼Ťcie tak! Jest sporo akcesori├│w, kt├│re nie ust─Öpuj─ů funkcjonalno┼Ťci─ů tackom, a jednocze┼Ťnie s─ů wykonane z materia┼é├│w przyjaznych zdrowiu i ┼Ťrodowisku. Do przyk┼éadowych nale┼╝─ů:

  • kosze do grilla ÔÇô sprawdz─ů si─Ö szczeg├│lnie do grillowania ryb lub warzyw, kt├│re mo┼╝e sprawi─ç problem nawet najbardziej wprawionym entuzjastom grillowania ze wzgl─Ödu na sw├│j delikatny charakter. Na rynku dost─Öpnych jest wiele modeli zr├│┼╝nicowanych pod wzgl─Ödem wielko┼Ťci, czy g┼é─Öboko┼Ťci kosza.
  • brytfanny do grillowania ÔÇô pozwalaj─ů na r├│wnomierne grillowanie da┼ä, a tak┼╝e ┼Ťwietnie nadaj─ů si─Ö do aromatyzowania potraw z rusztu. Do ich zalet nale┼╝─ů tak┼╝e trwa┼éo┼Ť─ç i przyjazno┼Ť─ç ┼Ťrodowisku ÔÇô raz kupione, s┼éu┼╝─ů nawet kilka lat. R├│wnie┼╝ w przypadku brytfann mamy szeroki wyb├│r asortymentu. Mo┼╝emy wybra─ç akcesorium, kt├│re spe┼éniaj─ůce wszystkie oczekiwania ÔÇô na przyk┼éad takie, kt├│rego konstrukcja zapobiega przywieraniu potraw do powierzchni brytfanny.
  • drewniana deska do grillowania ÔÇô stosowanie jej mo┼╝e nada─ç potrawom wyj─ůtkowego aromatu dzi─Öki drzewu cydru, klonu, czy d─Öbu, z kt├│rych s─ů wykonane. Cedrowa deska do grillowania ┼Ťwietnie nada si─Ö do przygotowania ryb i mi─Ösa drobiowego, nadaj─ůc im wyj─ůtkowy smak i zapach.

Inne zdrowe nawyki podczas grillowania

Rezygnacja z aluminiowej tacki na grilla to jedno, ale warto pozna─ç tak┼╝e inne zasady, kt├│re sprawi─ů, ┼╝e grillowanie b─Ödzie smaczne i bezpieczne dla twojego zdrowia.

  • Czy┼Ť─ç regularnie ruszt ÔÇô warto zadba─ç o czysto┼Ť─ç rusztu, by unikn─ů─ç resztek z poprzedniego grillowania na przygotowywanych potrawach. Tym samym unikniesz zepsucia ich smaku i aromatu.
  • Zwracaj uwag─Ö na jako┼Ť─ç kupowanej podpa┼éki, w─Ögla i brykietu ÔÇô jako┼Ť─ç i sk┼éad stosowanych produkt├│w ma znacz─ůcy wp┼éyw na smak i zapach grillowanych potraw.
  • Unikaj kupowania gotowych da┼ä na grilla ÔÇô cz─Östo s─ů przygotowywane w niezdrowy spos├│b, a brak kontroli nad jako┼Ťci─ů i ┼Ťwie┼╝o┼Ťci─ů mo┼╝e przyczyni─ç si─Ö do przykrych rezultat├│w w postaci z┼éego samopoczucia po zjedzeniu potraw.
  • Daj szans─Ö owocom, warzywom i tofu ÔÇô nie samym mi─Ösem ┼╝yje cz┼éowiek! Tak─ů zasad─Ö warto przyj─ů─ç podczas grillowania i otworzy─ç si─Ö na nowe mo┼╝liwo┼Ťci! Dzi─Öki temu grillowanie b─Ödzie zdrowsze, a dieta bardziej urozmaicona.

Sprawd┼║ tak┼╝e: Grillowane warzywa. Jak grillowa─ç?